Збагачення словникового запасу
Часто буває так що діти приходять до школи з недостатньо розвинутим словниковим запасом. Тому робота на збагачення словникового запасу повинна проводиться і в школі. Роботи логопеда буде не достатньо для розвитку словника у всіх дітей тому ми повинні разом над цим працювати для цього ми розберемо кількість словникового запасу дітей на різні вікові групи та підберемо вправи для його збагачення
Словниковий запас дитини буває активним і пасивним. Активний словник - це той, який дитина використовує щодня у повсякденному житті. Пасивний словник - це слова, значення яких дитина розуміє, але часто їх не вживає.
Наприклад, слово гладіолус. Розкладіть перед дитиною квіти або їх зображення і попросіть понюхати гладіолус. Дитина, в пасивному словнику якої є це слово, з легкістю виконає завдання. Дитина, в пасивному словнику якої це слово відсутнє, навіть не зрозуміє вашої вказівки.
Активний словник дитини поступово збільшується. В 1 рік дитина розуміє, чітко співвідносить з певними предметами та вимовляє близько 10 слів, а до 3 років її словник досягає 100 слів. В 4-5 років дитина вимовляє від 1500 до 2000 слів. Словниковий запас дитини 6-7 років має налічувати від 2000 до 3000 слів.
У мовленні дитини повинні бути представлені всі частини мови: іменники, дієслова, прикметники, прислівники, займенники, числівники, прийменники та сполучники. Звісно, дитині не обов'язково знати, що вона зараз, наприклад, вимовила займенник чи прислівник. Цими поняттями вона оволодіє пізніше. Однак дитина повинна вживати в повсякденному мовленні всі ці частини мови. Також повинні бути присутні й узагальнюючі слова (фрукти, овочі, посуд, меблі, одяг тощо).
Перш ніж поповнювати словниковий запас дитини, спочатку в загальних рисах оцініть цей запас. Для цього проведіть експрес-діагностику. Для початку з'ясуйте, чи достатньо вона вживає іменників. Запропонуйте дитині, наприклад, назвати якомога більше тварин, яких вона знає. Для старших дошкільників можна ускладнити завдання, запропонувавши назвати якомога більше тільки свійських, або тільки диких тварин. Якщо у відповіді ви почуєте лише кішка та собака, то словничок дитини дуже бідний. Запитайте, які ягоди вона знає, яких знає птахів.
Вправи для збагачення словникового запасу:
Логопедична вправа «Словник іменників»
Вам знадобляться овочі та фрукти, або картинки, на яких вони зображені. Спочатку покажіть їх, попросіть усі, а потім назвати їх одним загальним словом. Дитина повинна сказати: банан, яблуко, персик, лимон - це фрукти; огірок, морква, буряк, цибуля - це овочі. Далі називайте їй групи слів уже без опори на наочність.
Зразок:
- огірок, помідор, картопля, капуста, морква, редька, кабачок, (овочі);
- яблука, груша, банан, апельсин, лимон, мандарин, персик (фрукти);
- малина, полуниця, суниця, смородина, журавлина, аґрус, вишня (ягоди);
- лялька, м'ячик, пірамідка, дзиґа, кубики (іграшки);
- корова, коза, вівця, кішка, собака, кінь, кролик (свійські тварини);
- лисиця, вовк, заєць, білка, ведмідь, лев, мавпа, слон (дикі тварини);
- півень, курка, качка, гуска, індик (свійські птахи);
- муха, комар, павук, оса, бджола, жук, метелик (комахи);
- дуб, липа, верба, сосна, береза, клен, тополя, каштан (дерева);
- ромашка, мак, волошка, гладіолус, тюльпан, чорнобривці (квіти).
- спідниця, штани, халат, сарафан, шорти, плащ, куртка (одяг);
- майка, труси (білизна);
- туфлі, кеди, чоботи, кросівки (взуття);
- тарілка, склянка, глечик, вилка, ложка (посуд);
- стіл, стілець, диван, шафа, ліжко (меблі);
- молоток, сокира, лобзик, пилка, обценьки, дриль (інструменти);
- літак, автобус, трамвай, тролейбус, пароплав, метро (транспорт);
Також можна повправлятись і в зворотному порядку. Запитайте у дитини, які інструменти (квіти, свійських птахів тощо) вона знає. Дитина повинна відповісти: «Я знаю такі інструменти: молоток, сокира, лобзик.
Логопедична вправа «Словник прислівників»
Для з'ясування запасу прислівників, а також збагачення мовлення дитини прислівниками, поговоріть з нею про пори року, погоду, розташування предметів у просторі, поведінку різних тварин, ставлячи при цьому питання: як? де? коли?
Наприклад: Як буває на вулиці влітку? (Сонячно, жарко). Як буває на вулиці, коли дощить? (Волого, пасмурно). Як біжить хлопчик? (Швидко). Де лежить іграшка? (Ліворуч) Коли відлітають птахи? (Восени).
Як сказати про поведінку тварин?
Лисиця крадеться... (обережно). Ведмідь ходить... (незграбно).
Лев дивиться... (поважно). Слон іде... (величаво).
Черепаха повзе... (поволі). Миша біжить... (швидко).
Соловей співає... (дзвінко). Ворона каркає... (голосно
Логопедична вправа «Словник дієслів»
Для перевірки наявності у словнику дитини дієслів, а також для збагачення дієслівного словника, запропонуйте їй відповісти на такі запитання:
Хто як пересувається?
людина (ходить); заєць (стрибає); птах (літає);змія (плазує); риба (плаває).
Хто як їсть?
курка (дзьобає); корова (жує); собака (гризе, відкушує); кішка (злизує).
Що можуть робити ці тварини?
собака (гавкає, грає, кусається, лащиться, сторожить);
кішка..., вовк..., ведмідь..., тигр..., миша..., орел..., жаба..., змія... (крадеться, переховується, рятується, вистежує, доганяє, втікає, підстрибує, схоплює, видерся, пірнув, злетів, шкрябається, шелестить, виглядає, спостерігає тощо.)